maanantai 31. tammikuuta 2011

Sushia

Olen tunnetusti herkkä kiinnostumaan kaikesta uudesta ja tällä kertaa uutta juttua menen opettelemaan hiihtolomalla kansalaisopiston kurssille. Sushi-ruokakurssi on neljätuntinen iltaopetus, missä raapaistaan vähän pintaa aiheesta.
Innoissani hain kirjastosta aiheeseen liittyvän kirjan : Sushi 30 helppoa ohjetta ( Emi Kazuko).

Vaikka voisin kutsua itseäni ruoka-alan ammattilaiseksi, sushiruoka on ollut mulle vieras käsite sinänsä. Tottahan olen pistellyt graavattua kalaa ja mätiä ja etikkakypsytettyjä silakoita, mutta sushia en.

Kirjan johdantosanoissa oli jo uutta...
 " Sushi - sanaa käytetään yleisesti kuvaamaan kaikkia ruokia, joihin käytetään viinietikalla maustettua riisiä sumeshi yhdessä muiden raaka-aineiden, kuten raa án kalan kanssa."
- mä ku olen luullu että sushi on se koko juttu mitä tehdään riisistä ja kaloista yms. raa´asta :)
Mitä me tästä opimme... aina kannattaa tutkia asioita joita ei tunne!

Kansalaisopiston kurssilla opitaan tekeen sushia ja raaka-aineina oli ilmotettu muunmuassa lohi, siika ja mäti. Nyt jo herahtaa vesi kielelle!

kuva googlen kuvahaku
Oliskohan tässä tuleva menu.... sitä jäädään odottelemaan omien kuvien kera :)

Tää haluais saada koettuja sushiohjeita lukijoilta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti