sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Syksyn satoja...

... jollei sit tuhansia.
-meinaan tyrnimarjoja.

Koitan täs selittää, että tänä vuanna on sit niin paljo tyrnimarjoja saatavilla ku vaan voi. Puskat notkuu oransseja vitamiineja. Me ku ei harrasteta mehun puristamista, vaan marjat marjoina, ni se on tuattanu aina vähä hankaluuksia, se niiden poimiminen. Puskat on piikikkäitä ja marjat meinaa survoutua ennen ku ne saa puskasta irti.

Bongasin ystäväni fb-sivuilta jutun, jonka hän oli ladannu sinne. Siinä oli kuva kummallisesta vempeleestä ja tekstiä tavatessani tajusin, että kyseessä on tyrnimarjapoimuri.

TYRNIMARJAPOIMURI!
- onko sellasiaki olemas?!?

No, onhan sellasia.

Sain ystävältäni tärkeemmät tiadot kyseisestä vempaimesta ja eiku googlehakuun ja kas...
- siältä niitä löysin ja heti menin ja tilasin sellasen, siis TÄLLÄSEN:


Siinä on sellanen nipistin kärjes, putki ja pullo. Nipistät vaan marjan irti puskasta ja se solahtaa suaraan pulloon. KÄTEVÄÄ etten sanois.


Kuva on vähä heikohko, ku ihan itekseni koitin poimia marjoja ja toisella kädellä yritin kuvata, mutta ei hätää...
- löysin vempeleelle oikeen YouTube-filmin. Sen voitte kattoo Täältä


Meidän omissa puskissa on vasta ekan kerran marjoja, mutta kyllä niistäki jo jonkiverran sain kasaan:


Viikon päästä meinaan mennä sit oikeen apajille, jollei joku kerkee mua ennen...

Käytiin me siäneski tänä viikonloppuna. Tatteja ei löytyny, ei lampaankääpää eikä kanttarellejakaan ku pari, mutta...


suppiksia oli, ja ISOJA!

Melko varhain ne nyt tuli, ku yleensä niitä poimitaan vasta lokakuulla.

Ny mulla humisee hyätykasvikuivuri tos köökin apupöydällä varmaan koko viikon :)

Niin, marjat mä tiätysti pakastan... Heh!

On mulla sit viä yks juttu.
Menin sit ja kokeilin alkukesästä kasvattaa pottuja rimpikasas. Nyt siä näyttää tältä:


Saa nauraa!!!

Mä laitoin ainaski parikymmentä pottua tohon ja...
- no, onhan tos ny jotain. Kaks vartta!
En oo viä uskaltanu kattoo, onko siä mukuloita ollenkaan, mutta mulla on ajatus, että vaatimattomat varret, ni Paaaljoon pottuja :)

Ei mulla muuta.

Hyvää alkanutta syksyä ja syyskuuta!

T: anne

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti